Thursday, May 3, 2012

Babi Hutan Datang 'Menyerang!!'

Lately ni kampus ku digegarkan dengan berita babi2 hutan masuk ke perkarangan hostel kampus. Makhluk tersebut berkeliaran pada waktu malam bermula pada waktu Magrib. Lebih mengejutkan ada satu masa tu babi  tersebut dengan berani nya lalu di kawasan parking dan kawasan taman perkarangan hostel.

Tapi itu aku dengar dari kawan2 je, lau jumpa pon koman2 kat belakang hostel, so xla kesah sgt sbb xde org lalu pown...

gangster x mahkluk ni??haha

Jadi untuk melihat dengan mata kasar, aku pown tunggu la dan lihat kalau2 babi tersebut ada datang lagi kekawasan taman perkarangan hostel.. Namun apa yang aku jumpa ialah pasangan2 couple yang belum lagi bernikah, dan even ada yang masih belum bertunang..

Aku perhati je, tengok mereka dekat2, nampak cam nak belajar (cehh,,husnuzon sangt nih). ada siap tepuk tampar, sampai makanan depan mereka bersepah2...apa da jadi~~~~

Mana babi yang dikatakan melalui kawasan tersebut??yang aku lihat couple je,, bia betul kawan aku sorang ni,wat2 cerita ke?

Dengan xsemena aku teringat hadis Rasullullah yang lelaki dan perempuan bukan mahram haram untuk berdua2an atau apa2 perkara yang mendekatkan diri pada zina. Sabdaanynya bermaksud

"Bergomollah dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding bersentuhan (dengan sengaja) dengan wanita bukan mahram"
Diriwayatkan daripada Ibnu Majah

So kita ni macam mana?? Adakah kita ni terlalu hebat hendak membidas kata2 nabi??

kita tambah lagi dengan ayat Allah,

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
Dan janganlah kamu dekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (Al-Israk, 32)

Jelasnya, couple yg biasa kita teringin nak buat jelas hukumnya. Perumpamaan yang Rasullullah beri sudah cukup mengambarkan betapa buruknya dengan sengaja bersentuhan dengan wanita bukan mahram.

So, kita yang sedar ni kenela sedar2kan yang lain (termasuk saya nie, isk2)

Sekian...selamat beramal...^_^

1 comment:

electra said...

terima kasih daun keladi..lain kali bagi hadiah lagi..ahaks~ ='p